Biopotravinám budoucnost skutečně patří
Biopotraviny se na ekonomicky vyspělých trzích stávají součástí hlavního proudu zájmu nakupujících a je téměř jisté, že se obchodníci i výrobci nebudou schopni bez biovýrobků ve svém portfoliu vůbec dále rozvíjet. Biopotraviny rozhodně nepatří na okraj poptávky. Naopak, například v Německu jsou regály určené biozelenině vyprodané mezi prvními. Podobný zájem o biopotraviny zaznamenává také společnost FORM8, veřejnosti známá spíše pod jménem svého internetového projektu Biosféra.
V České republice narostla spotřeba biopotravin meziročně o přibližně 60%. Nebývalý růst v segmentu trhu biopotravin předpovídají také odborní analytici. V roce 2011 dosáhne podle jejich odhadů celková spotřeba biopotravin v České republice částky 3,2 mld. Kč. Spotřeba biopotravin v České republice vzrostla loni meziročně o 70 procent na 1,29 miliardy korun. O rok předtím Češi utratili za biopotraviny zhruba 760 milionů Kč.
Důvodem poptávky po biopotravinách je především fakt, že zdravější životní styl české populace vede ke zvýšené pozornosti ke kvalitnímu stravování. Veřejností byl pochopen i základní rozdíl mezi konvenčními potravinami a biopotravinami. Strávník při konvenční stravě příjme každoročně až několik kilogramů zcela nepotřebných a škodlivých chemických látek, zbytků antibiotik, hnojiv, pesticidů, barviv a konzervantů, které rozhodně neprospívají lidskému zdraví. Roste také povědomí o smyslu kontrolovaného ekologického zemědělství, které představuje ucelený systém eko hospodaření chránící přírodu. Eko zemědělci používají šetrné způsoby k potlačování plevelů, škůdců a chorob a mají zakázáno použití syntetických pesticidů a hnojiv. V chovu hospodářských zvířat kladou důraz na jejich pohodu a dbají na celkovou harmonii celého ekosystému. Garantem kontrolního systému ekologického zemědělství a zárukou, že známá „zelená zebra“, logo BIO, se objeví pouze na certifikovaných biopotravinách, je Ministerstvo zemědělství.
„Na poptávku veřejnosti po biovýrobcích se snažíme reagovat co nejrychleji. Hledání vhodných dodavatelů biopotravin na českém trhu však bývá často tvrdým oříškem“, říká Martin Tesař ze společnosti FORM8, která je mezi biospotřebiteli proslulá především díky svému největšímu internetovému bio obchodu v Česku - Bioféra.cz . Meziroční růst obratu firmy činí 70%. Biosféra v současnosti nabízí přibližně 3000 položek zboží v bio kvalitě skladem. Jedná se o čerstvé biopotraviny, bio pečivo, bio ovoce a bio zeleninu, bio uzeniny, bio mléčné výrobky, trvanlivé biopotraviny, bio kávu, bio čokoládu, bio vína, bio destiláty a také biokosmetiku a eko drogerii. „Velký zájem zaznamenáváme hlavně o čerstvé biopotraviny, jako jsou sýry, mléko nebo pečivo. Biosféra pro zájemce o čerstvé bio vybírá a balí potraviny tak, aby se neporušily nebo nezkazily při transportu poštou. Stále drží svou zásadu: dodání zboží do 24 hodin od objednání. V Brně a okolí biopotraviny Biosféra rozváží vlastními chladícími vozy až do domovů nebo kanceláří zákazníků. „Významně se nám rozvíjí také obchod s tak náročnou klientelou, jako jsou restaurace a hotely, které kromě skladbou jednoduchých bio snídaní, nabízejí svým zákazníkům i náročná bio menu. Zájem je například o bio lososy nebo bio krůtí maso“, konstatuje jednatel společnosti FORM8 s.r.o., provozovatel internetového obchodu Biosféra.cz - www.biosfera.cz .
Čti dále...